Snoop Dogg en Mike Tyson zijn het wel gewend in de spotlights te staan, maar nu zij
zich hebben verbonden aan twee Amsterdamse coffeeshops is dat wereldnieuws. Overtreden zij het verbod om reclame te maken voor coffeeshops?

Snoop Dog

Rapkoning Snoop Dog fungeert als boegbeeld van een coffeeshop in de Marnixstraat, die werd omgedoopt tot S.W.E.D., de lijfspreuk van Snoop Dog, die staat voor “Smoke Weed Every Day”.

Een coffeeshop in de Spuistraat is omgedoopt tot Mike Tyson 2.0., als eerbetoon aan de legendarische Amerikaanse kampioen zwaargewicht boksen.

Stadhuis in zak en as

Ter burele van het Stadhuis aan het Waterlooplein leidde dat tot de nodige muizenissen over de vraag of deze iconen zo wellicht het verbod overtreden om reclame te maken voor coffeeshops. Naar verluidt is de coffeeshop in de Spuistraat waar Tyson zijn naam aan verbond om die redenen al met sluiting bedreigd.

Je reinste onzin, want laat ik nu een jaartje of zes hebben geprocedeerd over de vraag: Wat is reclame maken voor coffeeshops?

Het antwoord of de benaming S.W.E.D of Mike Tyson 2.0 aan de gevel van de twee coffeeshops is toegestaan, luidt volmondig: Ja! Mike Tyson hoeft de handdoek niet in de ring te gooien.

Conclusies uit de rechtspraak

Reclame maken voor coffeeshops is niet hetzelfde als reclame maken voor drugs. Je mag aan de gevel van een coffeeshop de tekst vermelden ‘Coffeeshop S.W.E.D.’ Of ‘Coffeeshop Mike Tyson 2.0’, want dit refereert niet aan cannabis. Er mag geen afbeelding van een cannabisblad bij staan, maar dat is dan ook niet het geval.

Alleen een connaisseur weet waar S.W.E.D. voor staat, maar de argeloze voorbijganger wordt door deze letters niet bepaald aangemoedigd wiet te gaan roken. Hij komt niet ongewild in aanraking met cannabis. Hetzelfde geldt voor de benaming Mike Tyson 2.0. Ook deze naam legt geen enkel verband met cannabis.

Het gaat erom dat de voorbijganger van een coffeeshop niet ongewild wordt geconfronteerd met cannabis of reclame voor cannabis. Dus een duidelijk leesbare menukaart waarin alle soorten worden aangeprezen en dit vanaf de straat zichtbaar is, dat mag niet.

Maar met een menukaart op de toonbank van een coffeeshop is niets mis. Want de bezoeker die deze kaart leest, wil juist wél lezen wat er allemaal te koop is omdat dat nu per slot is waar hij voor komt. Daar is niets ongewilds aan.

S.W.E.D. en Mike Tyson 2.0 zijn voor de argeloze passant geen kreten die een flirt met cannabis oproepen en kunnen niet als aansporing worden gezien om maar eens een flinke joint op te steken.

Beroemde blowers in The Greenhouse coffeeshop

De ontstane hilariteit doet mij denken aan een anekdote die helaas waar gebeurd is. Jaren geleden werd Snoop Dogg afgehaald op Schiphol door medewerkers van coffeeshop The Greenhouse. The Greenhouse staat bij internationale artiesten bekend als één van de beste coffeeshops van Amsterdam en maakt zich sterk voor telkens weer een grootse ontvangst van alle mogelijke celebrities.

Madonna, Rhianna, Harry Potter, Dua Lipa en honderden anderen wereldberoemde popsterren en acteurs maakten hun opwachting in de coffeeshop aan de Oudezijds Voorburgwal.

Keep the THC party going…

Schiphol

Snoop Dogg wilde in het verleden ook wel eens een kijkje nemen en checkte in bij the Greenhouse. The Greenhouse stond met een luxe bus voor de ontvangsthal van Schiphol met Joa van de Greenhouse als hoofd van het ontvangstcomité.

Enkele mensen van The Greenhouse gingen de ontvangsthal binnen en de chauffeur bleef samen met Joa in de bus achter in afwachting van Snoop Dogg en zijn gevolg. Achterin de bus zat iemand een joint te roken, zodat Snoop Dogg zich direct thuis zou voelen.

Toen greep de Marechaussee in. Joa, die geen joint rookte in de bus, kreeg een rijverbod opgelegd voor de duur van maar liefst 72 uur voor passief meeroken. Er moest een andere chauffeur komen om Snoop Dogg naar The Greenhouse te rijden.

Zodra Snoop Dogg op Schiphol landt heeft hij slechts één missie: Keep the party going on the dance floor… Hij kon gelukkig smakelijk lachen om dit aandoenlijke staaltje Hollandse regelzucht.

Tot slot: voor het onderzoeksprogramma ‘De stand van Nederland’ ben ik geïnterviewd voor aflevering 21: ‘Nederland wietland’.